.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
طراحي نرم‌افزار شبيه‌سازي پيل سوختي در بابل

دانشيار دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل موفق به طراحي نرم‌افزار شبيه‌سازي پيل سوختي پليمري و متانولي شد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، همزمان با شكل‌گيري گروه پژوهشي پيل سوختي در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل، هسته اوليه تيم شبيه‌سازي پيل سوختي به سرپرستي علي‌اكبر رنجبر و دو دانشجوي مقطع دكترا شكل گرفت كه در گام نخست به بررسي روش‌هاي مختلف شبيه‌سازي پرداخت.
اين بررسي‌ها به ارائه مدلي جديد براي بررسي پيل‌هاي سوختي متانولي و هيدروژني انجاميد.
علي‌اكبر رنجبر، فارغ‌التحصيل رشته مكانيك تبديل انرژي از دانشگاه تبريز در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد بوده كه در سال 1379 دكتراي تبديل انرژي خود را در زمينه تحليل عددي جريان‌هاي نوساني از دانشگاه لندن دريافت كرد.
وي از سال 1368 عضو هئيت علمي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل بوده و هم اكنون به عنوان دانشيار گروه تبديل انرژي دانشكده مهندسي مكانيك مشغول فعاليت است.
رنجبر تاكنون راهنمايي دانشجويان زيادي را در مقاطع دكترا و كارشناسي ارشد بر عهده داشته كه انتشار ده‌ها مقاله علمي و پژو‌هشي و ترجمه و تاليف دو كتاب نتيجه اين فعاليت‌هاست.
اين دانشيار برتر در گفتگو با خبرنگار فارس در بابل اظهار داشت: فعاليت‌هاي اين تيم در قالب يك طرح پژوهشي با عنوان تدوين نرم‌افزار مهندسي براي بررسي عملكرد پيل‌هاي سوختي پليمري و متانولي با حمايت مالي موسسه آموزشي و تحقيقاتي حوزه تحقيقات و توسعه فناوري از سال 1386 آغاز و موفق به تدوين نرم‌افزار مورد نظر در سال جاري شد.
علي‌اكبر رنجبر بيان داشت: نتيجه مدل‌سازي صورت گرفته، تركيبي از روش‌هاي عددي و تحليلي به كار رفته در شبيه‌سازي رفتار پيل‌هاي سوختي بوده و سعي شده علاوه بر دقت از سرعت پاسخ دهي مناسبي نيز برخوردار باشد.
وي افزود: بر اساس اين مدل يك نرم افزار شبيه‌سازي براي تحليل پيل‌هاي سوختي پليمري هيدروژني و متانولي تهيه شده است كه از قابليت پيش‌بيني رفتار يك استك پيل سوختي برخوردار است.
مجري شبيه‌سازي پيل سوختي پليمري و متانولي تصريح كرد: اين نرم‌افزار شرايط ورودي سوخت و هوا در دو سمت آند و كاتد به همراه شكل و ابعاد كانال و غشاي پليمري به عنوان ورودي دريافت كرده و پس از تحليل منحني‌هاي پلاريزاسيون، ظرفيت اضافي و نشتي در چگالي‌هاي جريان مختلف را در اختيار كاربر قرار مي‌دهد.
رنجبر افزود: همچنين اين نرم‌افزار از توانايي بررسي اثر پارامترهاي مختلف مانند دما و غلظت سوخت، ابعاد كانال و ويژگي‌هاي غشاي پليمري برخوردار است و هم اكنون در گروه پژوهشي پيل سوختي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
وي بيان داشت: مهم‌ترين فعاليت‌هاي آتي اين تيم پژوهشي در گسترش توانايي‌هاي اين نرم‌افزار به صورت شبيه‌سازي عددي و مهندسي در دو حوزه پيل سوختي متانولي و پليمري متمركز شده است.
رنجبر ارائه مدل‌هاي جديد در اين زمينه را از ديگر اهداف اين تيم برشمرد و افزود: هم اكنون اين امر با تربيت دانشجويان در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا مد نظر قرار گرفته است.
رنجبر از همكاري دو دانشجوي مقطع دكتراي خويش عباس راميار و قدير اسماعيلي كه در اجراي اين طرح با وي همكاري كردند، تقدير كرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.067 seconds.